De eerste week! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Youri Tabeling - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Youri Tabeling - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: Youri Tabeling

Blijf op de hoogte en volg Youri

08 Februari 2015 | Thailand, Bangkok

Net als alle andere modules die ik al gelopen heb afgelopen jaren, ging ook deze weer veel te snel voorbij. De eerste week stond in het teken van school, eten, wennen, reizen, weer iets eten en vooral genieten!

Maandag begon het allemaal en startte we met een dag die in het teken stond van introductie. Met introductie weten ze wel raad hier in Thailand want er kwam van alles voorbij deze dag. Van informatie over de minor tot aan het oefenen van de Thaise dans (vreselijk maar toch even meegedaan, kan ik dat ook weer afstrepen). De campus waar wij les krijgen is trouwens gigantisch, in 15 gebouwen wordt er les gegeven en er lopen dan ook duizenden studenten rond. Van een luchtvaart school tot aan een conservatorium, alles is er te vinden. Vanaf het "appartementen complex" waar wij slapen naar de campus is het een kleine 15 minuten lopen, niet veel anders als ik in Leeuwarden gewend was. Ook nog iets moois, hier krijgen we één keer per week Thaise les en deze week leerden we hoe we mensen moesten groeten en bedanken. Continue aan het oefenen al kom ik in winkels en restaurants!

De week ging toch snel voorbij en elke dag stond in het teken van even naar school, blij om weer "thuis" te zijn en die kleren uit te trekken en het verzinnen wat je vanavond nou weer gaat doen. Het woord thuis benadruk ik nog even want ik begin met hier wel steeds meer thuis te voelen. De smerige en aftandse eettentjes waar je langs loopt om te kijken welke er het normaalst uitziet worden nu toch wel allemaal normale en gezellige plekjes om wat te gaan eten. Nee het is hier niet mogelijk om zelf te gaan koken want een keuken dat hebben we hier niet. Niet dat ik dat heel erg vind want koken is en zal ook nooit iets worden waar ik nou veel plezier en zin voor hebben. Daarom lekker elke dag uit eten voor een keurig bedrag van 100 tot 150 Baht (ongeveer €4 á €5). Tevens is het nog mogelijk om bij de Thaise vrouwtjes bij het appartementen complex iets te halen van de kaart wat ook in de middag prima te doen is.

Na de snelle schoolweek was het alweer tijd voor het weekend en alweer een week geleden dat ik Nederland uitzwaaide. Samen met Wouter,
Yannick, Kirsten en Natascha besloten we het afgelopen weekend maar even lekker te genieten en te relaxen, Sabai Sabai. De reis begon vrijdag ochtend om 8 uur en vertrokken we met een gehuurd busje naar Ban Phe wat ongeveer 3 uur reizen was vanaf ons appartementen complex in Lak Hok. Voor de duidelijkheid, mijn tijdelijke thuis en de campus zitten niet in Bangkok maar nog ruim drie kwartier rijden vanaf het centrum van Bangkok. Na aankomst in Ban Phe pakte wij de eerste boot naar Koh Samet waar we het hele weekend zouden blijven.

Eenmaal op Koh Samet aangekomen hebben we lekker wat gegeten en kwamen we er al snel achter dat dit eiland al lang kennis heeft gemaakt met het toerisme. We sliepen met z'n vijfen op een kamer wat er allemaal prima uitzag voor een hele lage prijs. Vrijdag meteen nog even de laatste paar zonuren gepakt op het strand en uiteraard weer gegeten. Dat eten is trouwens wel een puntje want de rijst komt me nu al de strot uit. Het eerste wat ik daarom ging eten toen we hier kwamen was ook een hamburger, klein maar fijn. Zaterdag besloten we om met de scooter het eiland een beetje te gaan verkennen in plaats van de hele dag kwijt zijn door op het strand te liggen. Na voor nog geen €30 te hebben betaald voor 3 scooters zijn we op pad gegaan en genoten van de mooi uitzichten. Het eiland was niet groot maar groot genoeg om lekker de tijd door te komen. Ook aan het eind van de middag nog even het strand mee gepakt. Deze zondag zou werd Wouter 20 en daarom was na de vrijdag avond stapavond ook zaterdag een avond om even lekker wat alcohol te nuttigen. Er waren naast ons nog meer groepen die hun weekend doorbrachten op Koh Samet dus waren die er zaterdag avond ook gezellig bij en hebben we Wouter nog een leuke avond bezorgd!

Zondag allemaal wel een beetje kapot en komt het erop neer dat het vreselijk is om hier een beetje brak te zijn. Helemaal als je nog 5 uur moet gaan reizen om weer thuis te komen. De terugreis ging wat moeilijker omdat het taxi busje dat wij pakten eerst nog eeuwigheid erover deed om wat andere mensen op de pikken en uiteindelijk de weg richting Bangkok te pakken. Na een file en eindelijk door te kunnen rijden kwamen we aan in Bangkok. Na wat omwegen kwamen we uiteindelijk rond een uurtje of 7 thuis en konden ons bed niet snel genoeg vinden.

Dus, de eerste week is voorbij en er ik heb genoeg beleefd, gezien en gelachen. Ik kan er onderhand al een aardig boek over schrijven maar de hoogtepunten die ik me nog kan herinneren heb ik proberen leuk te vertellen!

Sawadee Krap!!

• 09 Februari 2015 - 10:01

Elly BaNstra-WezelmN:

Stoere Youri! Geweldig zeg, wat een heerlijk verhaal op de maandagmorgen!
    Ik reis in gedachten mee met jouw fantastische bevindingen. Qua natuur moet
    het een eye opener zijn en zo te lezen, valt er genoeg te genieten, buiten de studie.
    De thaise taal lijkt me wel wat moeilijk te leren, maar verschillende uitdrukkingen
    bereiken je snel. Ja, rijst zal de komende maanden het menu passeren. Vruchten
    en insekten staan toch ook op de kaart? Ik heb me laten vertellen, dat de mensen
    daar met TL-lampen op de garagedeur, zodra het donker wordt, de torren vangen.
    Deze komen op de lampen af en vallen dan in een teil, lekker roosteren, ook nog gezond!!!
    Nou Youri, natuurlijk succes weer deze week en.....tegelijkertijd genieten in de vrije uurtjes!
    Lieve groet van Elly.

• 09 Februari 2015 - 10:03

Mama:

Hey mop, fijn om net wakker te worden gebeld door jou. Heerlijk om jouw stem even te horen......en ging er natuurlijk meteen uit om je tweede verslag te lezen.Wat hebben jullie alweer in zo'n eerste week een hoop gedaan en mee gemaakt. Helemaal te gek! :) Leuk dat jullie het samen zo leuk hebben. En wat goed dat jullie er op uit gaan in de weekenden om ook wat van het land te zien. Nou we skypen deze week nog wel even met elkaar. Doe je best, maar geniet er ook van. Dikke knuffel en X van mama.

• 09 Februari 2015 - 11:16

Ank Boon Von Ochssée :

Lieve Youri.Dank voor je geweldig leuk en lang verslag.Net zo als mama vind ik het geweldig dat jullie in het weekend gaan proberen iets van het land te zien.Wat een belevenissen al in een week.Doe je best doordeweeks en geniet met volle teugen!Het rijst eten went vanzelf.Een dikke kus van ons en tot het volgende verslag.Ank en John.

• 09 Februari 2015 - 12:30

Marion Tabeling:

Hoi Youri,

leuk om je verhalen te lezen. Je maakt dingen mee voor een maand en dat ik 1 week! Ja, die rijst zal je nog veel tegenkomen deze maanden.....maar alles went op den duur. Als je weer in Nederland bent wil je misschien niet anders meer. Heel veel plezier nog!

• 09 Februari 2015 - 20:19

Marcel Tabeling:

Weer een prachtig verslag . Leuk dat jullie er tusseniit zijn gegaan.
    Geniet er maar lekker. Groetjes papa

• 09 Februari 2015 - 20:31

Caroline Kokkelkoren:

Hey Youri, zo te lezen heb je de eerste week niet stil gezeten! Maare nog geen thaise massage gehad

• 09 Februari 2015 - 23:52

Gerda Oostindier:

Hi Youri superleuk om te lezen!!! Lekker genieten, have fun
    Dikke kus

• 10 Februari 2015 - 12:48

Christiaan Clasquin:

Hi kerel, top verslag man!! Je geniet volop zo te lezen. Al met al een beetje zoals je het had voorgesteld? Nogmaals geniet ervan!
    Gr, Chris.

• 15 Februari 2015 - 17:58

Opa En Oma Weidema:

Lieve Youri, wat een mooi en leuk verslag weer.
    Ook weer mooie foto's en filmpjes van je gezien.
    Vanmiddag bij je ouders je ook nog even live
    gezien en gesproken wat voor ons toch wel iets
    heel bijzonder om mee te maken. Nou geniet eb
    Succes met je studie. Liefs opa en oma x